8. tra 2013.

HISTORIJA - 810 godina Bilinopoljske izjave + TEKST IZJAVE!

BREAKING-NEWS 
Danas je Bosna odbacila bogumilstvo! 
Velika pobjeda Pape! 
Ivan de Casamaris - spasilac kršćanstva! 
Bosna se vraća pod okrilje Vatikana! 

Tim rečenicama bi se 8. aprila 1203. godine oglasio RAI Uno, Vatican TV, Corriere della Serra, La Stampa i La Repubblica. No, realnost je bila potpuno drugačija...

Kulin ban
Ilustracija: Emir Isović
Po definiciji enciklopedije "Proleksis", koja je nastala iz čuvene "Opće i nacionalne enciklopedija u 20 knjiga", koju je izradio Leksikografski zavod "Miroslav Krleža", "bilinopoljska abjuracija, akt odricanja od bogumilskog učenja. Dokument je donesen na Bilinu polju 8. IV. 1203, a potpisali su ga papinski legat Ivan de Casamaris i predstavnici bos. krstjana u prisutnosti bana Kulina. Kulin i predstavnici krstjana odrekli su se svojega učenja pod prijetnjom križarskog rata. B. a. prvi je poznati dokument koji sadržava osnovna načela bos. krstjana."

TEKST IZJAVE
"U ime vječnoga Boga, stvoritelja svega i otkupitelja ljudskoga roda, godine od njegova utjelovljenja 1203, šeste godine (pontifikata) gospodina pape Inoćenta III.

Mi, priori onih ljudi, koji smo se do sada na poseban način nazivali povlasticom kršćanskog imena na području Bosne, izabrani kao predstavnici svih, u ime sviju koji pripadaju bratstvu naše zajednice, u prisutnosti gospodina Ivana Casamarisa, kapelana vrhovnog svećenika i od Rimske crkve u Bosnu zbog toga poslanog, u prisutnosti gospodina bana Kulina, gospodara Bosne, obećajemo pred Bogom i njegovim svetima da ćemo ostati vjerni naredbama i zapovijedima svete Rimske crkve u životu i vladanju našem kao i da ćemo slušati i živjeti prema njezinim naredbama. Jamčimo u ime sviju koji pripadaju našoj zajednici i iz naših su mjesta, sa svim imanjima i stvarima, da nećemo nikada ubuduće slijediti opačinu krivovjerstva.

U prvom redu odričemo se raskola, zbog kojega smo ozloglašeni, i priznajemo Rimsku crkvu, našu majku, glavom svega crkvenog jedinstva; (obećajemo) da ćemo u svim našim mjestima, gdje se nalaze zajednice braće, imati bogomolje u kojima ćemo se kao braća zajednički sastajati da javno pjevamo noćne, jutarnje i dnevne časove. U svim ćemo crkvama imati oltare i križeve; knjige, kako Novog tako i Starog zavjeta, čitat ćemo kako to čini Rimska crkva. U svakom našem mjestu imat ćemo svećenike, koji moraju barem u nedjelje i na blagdane, prema crkvenim odredbama, čitati mise, slušati ispovijedi i davati pokore.

Pored bogomolja imat ćemo groblja, u kojima će se pokapati braća i došljaci ako ondje slučajno umru. Najmanje sedam puta na godinu primat ćemo iz ruku svećenika Tijelo Gospodnje, a to znači: na Božić, Uskrs, Duhove, Blagdan apostola Petra i Pavla, Uznesenje Djevice Marije, na njezino rođenje i na spomen Svih Svetih, koji se slavi prvog novembra.

Od Crkve određene postove obdržavat ćemo i čuvati ono što su naši stari mudro odredili. Žene, koje budu pripadale našoj družbi, bit će odijeljene od muškaraca kako u spavaonicama tako i u blagovaonicama, a niko od braće neće sam sa samom razgovarati, otkuda bi mogla proizaći zla sumnja. Niti ćemo unaprijed primati nekoga ili neku udatu, osim ako se uzajamnim sporazumom, obećavši uzdržljivost, oboje zajednički obrate.

Slavit ćemo svetačke blagdane određene od Svetih Otaca i nikoga, za kojega bismo sa sigurnošću znali da je manihejac ili neki drugi krivovjerac, nećemo primiti da s nama stanuje. I kako smo odijeljeni od ostalih svjetovnjaka životom i vladanjem, tako ćemo se također razlikovati odjećom, koja će biti zatvorena, neobojana (ne šarena), izmjerena do gležanja.

Od sada se nećemo nazivati kršćanima, kao do sada, nego braćo, da ne bismo, sebi pripisujući to ime, drugim kršćanima nanosili nepravdu. Kad umre učitelj, od sada za vazda, priori s vijećem braće, bojeći se Boga, izabrat će starješinu kojega treba potvrditi rimski prvosvećenik. I ako Rimska crkva bude htjela nešto dodati ili ublažiti, vjerno ćemo prihvatiti i obdržavati. Da ovo ima snagu za vazda, dokazujemo našim potpisom.

Dano kod rijeke Bosne, na mjestu koje se zove Bilino polje, 8. aprila (1203.).

Potpisujemo: Dragič, Ljubin, Dražeta, Pribiš, Ljuben, Radoš, Vladoš, ban Kulin, Marin arhiđakon dubrovački.

Zatim mi Ljubin i Dražeta po volji sve naše braće u Bosni i samoga bana Kulina, s istim gospodinom Ivanom kapelanom došavši k uzvišenom i najkršćanskijem kralju Ugarske, u prisutnosti samoga kralja i časnoga nadbiskupa kaličkog a i biskupa iz Pečuha i mnogih drugih zakleli smo se u ime svih da ćemo ono što smo ugovorili čuvati, i ako Rimska crkva bude htjela od nas nešto drugo, uvest ćemo po katoličkoj vjeri.

Učinjeno na Kraljevu ostrvu, 30. aprila 1203."

Ban Kulin umro je ubrzo iza sastanka na Bilinom polju. Naslijedio ga je rođak ban Stjepan koji je na osnovu Izjave i u potpunosti pomagao bosanske krstjane. Susjedi ovako učenje nisu prihvatali. Tako je prije Izjave na Bilinom pPolju, ugarski kralj organizovao vojni pohod protiv vlastele u Bosni i uništenja bogumila.

Godine 1463. je pred sultanom Mehmedom II El-Fatihom 36.000 bogumilskih porodica prihvatilo islam. Nedugo nakon dolaska Osmanlija sva bogumilska sela i naselja su prihvatila islam. Potomci bogumila su tako nastavili da budu drugačiji od svoga okruženja i u tome je tajna svih nasrtaja na njih od strane njihovih komšija sa istoka i zapada.

Više o ovom historijskom dokumentu pogledajte:

Nema komentara:

Objavi komentar